komkommer-en-kwel blog mind your own business

Komkommer-en-kwel

Zeg ‘komkommertijd’ en iedereen weet direct wat je bedoelt. Die tijd waarin niks te doen of te beleven valt. Saai, saaier, saaist. Toch? De komkommertijd was oorspronkelijk om de zomerperiode aan te duiden waarin de komkommers letterlijk rijkelijk groeiden. Komkommerboeren hadden het dus juist KEIdruk in komkommertijd. Later werd de term door de media gebruikt om een stille, weinig nieuwswaardige periode te benoemen. De periode waarin zelfs politici op vakantie zijn. Inmiddels krijg je over dit woord zelfs een vraag bij de inburgeringscursus*. Ook bij veel bedrijven (op o.a. ijscokramen, sloepverhuurders en opblaasbare unicorn-producenten na) is het over het algemeen rustiger dan in de andere maanden. Medewerkers gaan één voor één op vakantie en de frequentie van zakelijke afspraken wordt lager. Het kan goed dat jij precies een van die zielenpoten bent die überhaupt niet op vakantie gaat. Ook dan heb je genoeg komkommertijd over. Terwijl de naam anders doet vermoeden kun je ook komkommertijd écht wel nuttig besteden. Wat dachhie van onderstaande tips?

*Nee hoor, dit hebben we verzonnen. Komkommertijd hè, dan krijg je dat.

Vijf tips om de komkommertijd door te komen:

  1. Lees managementboeken: als je de meest bekende entrepreneurs ter wereld moet geloven, zijn zij allemaal betere ondernemers geworden door veel te lezen, vooral op het gebied van management, zelfontwikkeling en leiderschap. Mark Zuckerberg las er in een jaar tijd elke week twee en look where it got him. Een paar van onze tips? “Leaders eat last” van Simon Sinek, “The definitive book of body language” van Allan & Barbara Pease, “Gaat niet bestaat niet” van Richard Branson, Calimeromarketing 3.0 en elk boek van Jos Burgers.
  2. Luister podcasts: geen zin om te lezen maar wil je toch wat nuttigs opsteken? Doe je oordoppen in en ga op zoek naar goede podcasts. Aanraders vinden wij onder andere “Business Books Podcast” (om meer te horen over boeken die je dan later weer kunt lezen), “Getting things done”, “The Tim Ferriss Show”, “Master Your Mindset” en “Zakendoen met” van BNR Nieuwsradio.
  3. Werk aan je eigen huisstijl/website/communicatie/blog: het kan soms geen kwaad om eens met een scherp en geduldig oog naar je eigen communicatie-uitingen te kijken. Hebben wij laatst ook gedaan. Wordt het niet eens tijd voor een nieuw likje verf? Een andere tone of voice? Een compleet nieuwe aanpak? Of het nou een subtiele aanpassing in je logo of een nieuw visitekaartje is, je kunt je na de zomer weer even opnieuw van je beste kant laten zien. Wij kunnen je uiteraard helpen.
  4. Ruim je kasten op: we werken natuurlijk steeds meer digitaal. Ondertussen liggen, bij ons in elk geval, de kasten nog vol met oude papieren en boekwerken. De komkommertijd is ideaal om je kantoor leeg te maken. Dan volgt je hoofd gegarandeerd daarna.
  5. Verzin een goede strategie om nieuwe klanten te werven: zomaar iemand opbellen om je product te verkopen, dat werkt nog maar zelden. Jouw bedrijf moet klanten tegenwoordig net zo’n goed gevoel geven als Winnie the Pooh, anders kun je het wel schudden. In deze wereld die alleen maar sneller gaat, moet je creatief zijn en on top of mind van je klanten blijven. Dit is een mooie periode om daar eens over te brainstormen. Misschien zelf eens een podcast maken?

Vijf gratis tips:

  1. Schrijf zelf een boek: je kunt je bijvoorbeeld wagen aan de nieuwe Harry Potter. Kan je daarna SOWIESO op vakantie.
  2. Doe research naar de beste surfvakantie: voor het geval je ooit nog wilt leren surfen.
  3. Kijk een paar afleveringen Chauteau Meiland terug: vrolijkheid gegarandeerd. **Warning: het kan zijn dat je onverwachts een ticket naar Frankrijk boekt.
  4. Google “onzinnige weetjes”: heb je wat te vertellen als iedereen terug is van vakantie.
  5. Tel je paperclips: ben je weer even zoet. Nog beter: bedenk net als de maker van de paperclip een baanbrekend product, hoef je sowieso niet meer te vrezen voor komkommertijd.

Doegies!! Fijne komkommertijd!