“Ontzorgen is niet wat ondernemers uniek maakt.”

Een paar weken van tevoren voelen we het altijd al aankomen: het moment dat onze mailbox gaat volstromen met interviewaanvragen voor OnderNamen, hét ondernemersplatform van de provincie Utrecht en een van onze meest gewaardeerde opdrachtgevers. Vanaf dat eerste mailtje zitten wij in de startblokken.

Vanochtend was de aftrap: het allereerste interview van dit kwartaal, bij een staalbedrijf in Schoonhoven. Het was een heel open gesprek dat werd afgesloten met een rondleiding door het bedrijf. We kunnen met dit artikel nog even rustig opstarten, maar als het straks spitsuur is en de deadlines dichterbij komen, werken we soms zeven interviews in de week weg. Al klinkt wegwerken veel negatiever en vluchtiger dan we het bedoelen. Want hoe gaaf is het om elk kwartaal bij zo’n twintigtal bedrijven over de vloer te komen en al die inspirerende ondernemers te spreken die erachter zitten? Dat is elke keer weer een “one of a kind” verhaal.

Een ding weet ik wel: het stikt van de goede ondernemers! De een heeft succes met een vertaalbureau, de ander met een accountantskantoor en weer een ander is koploper in de installatietechniek. Elke ondernemer is uniek, maar er zijn factoren die hen verbindt: het zijn mensen-mensen, klantgerichtheid zit in hun genen, ze voelen zich verbonden met de regio of de plaats waar ze werken en ze hebben lef. De jonge ondernemer van vanochtend durfde het aan om het bedrijf dat hij als derde in zijn generatie van zijn vader overnam, over een geheel andere boeg te gooien. Een gewaagde stap, maar wel een die het bedrijf liet groeien en weer helemaal op de kaart zette.

Wij helpen bedrijven via de artikelen die we schrijven graag mee met dat “op de kaart zetten”. Al is het soms maar eenmalig of kortdurend, in die pakweg 850 woorden moet het verhaal duidelijk worden en degenen die het lezen inspireren. Ons streven is elk verhaal écht uniek te maken. De persoon achter een onderneming laten zien zoals hij is en tegelijkertijd wegblijven van de bekende termen en oneliners. Ontzorgen is de meest gehoorde “dooddoener” en dus precies degene die wij proberen te vermijden. We ontwijken termen die weinig zeggen of duiden op iets dat simpelweg vanzelfsprekend zou moeten zijn in ieder bedrijf dat met klanten omgaat zoveel mogelijk. Wij duiden dat het liefst aan met de zogeheten hygiënefactoren. In het kort: onder hygiënefactoren verstaat men dingen die niet als extra positief worden ervaren omdat iemand ze als vanzelfsprekend ervaart. Ze zorgen zelfs voor ergernis als ze afwezig zijn. Net als dat wij van een ziekenhuis mogen verwachten dat de operatiekamer schoon is, mogen klanten van MKB-bedrijven verwachten dat de kwaliteit hoog in het vaandel staat en dat ze service- en klantgericht zijn. Het letterlijk opschrijven en herhalen van dit soort termen werkt volgens ons dan ook niet versterkend; het zwakt juist af.

Daarom denken wij – al tijdens het gesprek met een ondernemer – na over een verhaal dat verder gaat dan containerbegrippen. We kijken naar iemands houding en enthousiasme, kijken als het even kan rond in het bedrijf en slaan de interactie tussen collega’s onderling in ons op. Pas dan hebben we het gevoel dat we weten wie iemand is en waarom hij doet wat hij doet. En vervolgens kunnen wij dan het echte verhaal opschrijven. Zonder lege termen, maar mét eigenheid. Ik ontving ooit een compliment van een grote ondernemer in de vleesindustrie waarover ik een diepte-interview had geschreven. Hij zei: “Rosanne heeft het heel goed gedaan. Ze heeft namelijk precies opgeschreven wat ik gezegd heb.” Eigenlijk heel vreemd om te bedenken dat er journalisten zijn die het anders doen.

#mindyourownbusinessontzorgt