Blog Tekst Destinationswatch

Een inspirerend gesprek met Carlo Giordanetti, Creative Director van horlogebrand Swatch.

Bio: Carlo Giordanetti werd in oktober 2012 benoemd tot Creative Director van Swatch Ltd., en is verantwoordelijk voor een uniforme merkidentiteit in product-, communicatie- en winkelontwerp. Hij is ook belast met het ontwikkelen van The Swatch Art Peace Hotel in Shanghai, als een strategisch element van het algemene merkprogramma.

Wat is jouw rol bij Swatch?

‘Het belangrijkste onderdeel van mijn functie bij Swatch is om talent te scouten. Ik ben natuurlijk zelf geen designer, dus ik ga op zoek naar kunstenaars in alle soorten en maten. Schilders, ontwerpers, illustratoren, fashiondesigners, ik probeer ze overal ter wereld op te sporen. Swatch is een gevestigd bedrijf, maar het blijft jong door steeds nieuwe mensen bij het merk te betrekken. Om relevant te blijven, moet je jezelf steeds proberen uit te vinden. Dan ga je wel eens de verkeerde kant op, maar door met creatieve mensen samen te werken, komen vaak de meest onbevangen en fantastische ideeën op tafel. De mens heeft het vermogen om te innoveren, zich aan te passen en steeds nieuwe concepten te bedenken. Daarom geloven wij bij Swatch ook nog heel erg in het analoge horloge: een Smart Watch is niet slim. Alleen mensen zijn slim.’

Hoe zou je onze bedrijfsnaam – Mind your own business – toe kunnen passen op het merk Swatch?

‘Allereerst: wat een super coole naam! Voor Swatch betekent Mind your own business volgens mij vooral dat we durven een statement te maken, ook als de gevestigde orde dat niet snapt. Bijvoorbeeld: toen het internet jaren geleden net opkwam, kwamen wij met een universele internettijd. Het werd alleen door wat early adapters opgepakt en het gros van ons publiek begreep het verder niet. Degenen die het wel snapten, gebruiken het nog steeds en geloven er ook nog steeds in. Hiermee wil ik aangeven dat je niet alles moet doen om maar met de mainstream mee te gaan. Soms doe je iets gewoon omdat je het gevoel hebt dat je het moet doen en niet omdat het van je wordt gevraagd. Dat soort risico’s moet je als bedrijf durven nemen.’

Wat had je boven alles in mind tijdens het ontwerpen van het Destination Amsterdam horloge?

‘Zoals elke Destination Swatch (er zijn al horloges gemaakt voor steden als Brussel, New-York, Shanghai, en Londen, red.) wilden we ook bij dit horloge de waarden van de stad laten zien. Natuurlijk de kleur oranje, van Nederland, de windmolens en de tulpen. Maar wat heel belangrijk was voor het design, was dat enerzijds mensen Amsterdam in het klokje herkennen, maar dat het anderzijds niet te cheesy zou worden. Ja, er staan tulpen op en ja, we hebben windmolens afgebeeld, maar ze zijn zo cool vormgegeven dat we denken dat het zelfs Amsterdammers een beetje trots moet maken. We zijn ook erg blij dat we de drie x’en hebben afgebeeld: de Andreaskruisen vormen de kern van het Amsterdamse stadswapen en dat is volgens mij wel heel treffend. Als laatste vind ik het royal blue in de details erg mooi. Ik ben zelf een enorme royalty fan (wijst op zijn Queen Elizabeth manchetknopen) en Nederland is nog steeds een koninkrijk. Iets om trots op de zijn.’

Wie is voor jou absoluut een inspiring mind?

‘Dat klinkt heel suf, maar dat is voor mij de huidige CEO van Swatch, Nick Hayek. Hij heeft een omgeving binnen Swatch weten te creëren waarbinnen veel ruimte is voor creativiteit, zonder dat het de structuren van een groot bedrijf als Swatch aantast. Verder laat ik me graag inspireren door kunstenaars in alle vormen. Ik kan niet specifiek één naam noemen, want wat ik mooi vind hangt echt af van mijn bui, de tijd, en de locatie waar ik me op dat moment bevind.’

Wat is jouw advies voor jonge ondernemers? Ons advies is bijvoorbeeld: mind your own business, oftewel, stick to the core.

Don’t overthink, just do it! Je mag fouten maken en van de meeste fouten ga je nog leren ook. Denk niet na over wat er kan mislukken en blijf niet eindeloos plannen opschrijven, maar push the button and start doing it!’